Výuku hudební výchovy v 1. a 2. ročníku čtyřletého gymnázia (nebo v kvintě a sextě osmiletého gymnázia).
Dvouletý kurz v semináři z hudební výchovy ve 3. a 4. ročníku čtyřletého gymnázia (nebo v septimě a oktávě osmiletého gymnázia).
Zpívá v pěveckém sboru vyššího gymnázia Cantilena (po čtyři roky).
Navštěvuje koncerty v místě školy a bydliště, podle možností navštěvuje operní představení, sleduje hudební pořady v televizi a rozhlase, zajímá se o hudební literaturu a časopisy, zajímá se o hudební nahrávky.
Vystoupí na hudební akademii před maturitou s maturitním přednesem.
Velký přínos představuje dále:
Absolvování 1. a nejlépe i 2. cyklu výuky v některém z hudebních oborů na ZUŠ.
Navštěvování pěveckého sboru .
Znalosti a dovednosti:
Dějiny hudby
Hudební nauka
Hudební formy
Intonace a rytmus
Poslechy
Hra na hudební nástroje
Maturitní témata
Dějiny hudby:
Pravěk, exotické kultury, Řecko, Řím
Křešťanský liturgický zpěv, gregoriánský chorál. Duchovní písně a hry, světský zpěv.
Vznik vícehlasu a mensury, ars antiqua , ars nova, anglická škola.
Nejstarší české hudební památky, česká gotika a husitství.
Hudba italského trecenta, franko-flámská hudba 15. stoleti, vrcholná renesance.
Záalpský humanismus, reformace, slohová syntéza, G. P. da Palestrina, Orlando di Lasso.
Nástroje a instrumentální hudba renesance.
Vznik barokního slohu, florentská camerata.
Vlašská barokní opera, Claudio Monteverdi.
Barokní hudba Francie, Německa a Anglie.
Hudební nástroje, komorní a orchestrální formy baroku, J.S.Bach.
České hudební baroko.
Hudební klasicismus, Haydn, Mozart.
Ludwig van Beethoven, hudební virtuosové.
Český hudební klasicismus.
Česká hudební emigrace.
Romantismus, jeho vznik, osobnosti období ranného romantismu.
Italská a Francouzská opera 19. století, období vrcholného romantismu,Felix Mendelsohn-Bartholdy, Robert Schumann, Frederic Chopin
Novoromantismus, Berlioz, Liszt, Wagner.
Česká hudba a hudební život v 1. pol. 19. stol, české národní obrození.
Pozdní romantismus ve Francii a Itálii, tanec, opereta.
Vznik české hudební kultury, Smetana.
Český hudební život 2. pol. 19. a zač. 20. století, Dvořák, Fibich.
Vznik národních hudebních škol (ruská, norská, finská, polská...)
Moderní směry a skladebné techniky v hudbě 20. století (impresionismus, expresionismus, neofolklorismus) .
Významné osobnosti světové hudby 20. století.
Významné osobnosti české hudby 20. století.28. Historie a vývoj jazzu